سنگ گرانیت

سنگ گرانیت

تولید و عرضه انواع سنگ ساختمانی ، سنگ گرانیت ، سنگ مرمر ، سنگ تراورتن
سنگ گرانیت

سنگ گرانیت

تولید و عرضه انواع سنگ ساختمانی ، سنگ گرانیت ، سنگ مرمر ، سنگ تراورتن

سنگ های گرانیت چند نوعند؟

گرانیت ها چند نوعند؟ و گرانیت نوع A چه نوع گرانیتیست؟

در جواب سوال این عزیز باید عرض کنم که سنگهای گرانیتی به 4 دسته اصلی  I, S, M , A تقسیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر لطفا ترجمه زیر را مطالعه نمائید:

چپل و وایت (1974)گرانیت ها را بر اساس مطالعاتشان بر روی باتولیت های اصلی کمربند چین خوردگی لاچلن؛ استرالیا[1] به دو دسته I و S  تقسیم کردند.

به گفته چپل و وایت (1974) گرانیت های نوع I بر اثر فرایندهای آذرین(ماگمایی)/ دگرگونی- آذرین و گرانیت های نوع S بر اساس فرایندهای دگررسوبی- در زمین شناسی به سنگ های رسوبی که نشانه هایی از دگرگون شدن داشته سنگهای دگررسوبی گفته می شود؛ حتی اگر سنگهای رسوبی اولیه درجات بالایی از دگرگونی را متحمل شده و بصورت زیادی شکل اولیه خود را از دست داده باشند- ایجاد شده اند.

در سال 1979 وایت، نوع سوم سری گرانیت ها را معرفی نمود، گرانیت های نوع M. این گرانیت ها احتمالا بر اثر ذوب پوسته اقیانوسی زون های فروروانش یا سنگهای پوشاننده آن ها ایجاد می شود.

و در انتها لویزل و وونز[2] درسال 1979، بر اساس شرایط تکتونیکی و مشخصات شیمیایی نوع آخر سنگهای گرانیتی ،گرانیت های نوع A یا گرانیتهای غیرکوهزایی/ بدون آب را معرفی نمودند. این گرانیت ها در راستای  زون های ریفتی و در داخل بلوکهای پایدار قاره ای ایجاد می شوند.

سنگ شناسی، ژئوشیمی (شامل روش INAA عناصر کمیاب)، کانی شناسی (الکترون میکرو پروپ[3])، زمین سنجی و مطالعات ایزوتوپی گرانیت های نوع A از سال 1980 مورد مطالعات زیادی قرار گرفته و همچنان نیز مطالعه می گردند.

برای اطلاعات بیشتر لطفا به وب پیج دکتر نلسون ابی  Nelson Eby ، دانشکده زمین شناسی و زیست محیطی دانشگاه  مس لوول  Mass lowell مراجعه نمائید.

گردآوری و ترجمه: زینب ازادبخت