سنگ گرانیت

سنگ گرانیت

تولید و عرضه انواع سنگ ساختمانی ، سنگ گرانیت ، سنگ مرمر ، سنگ تراورتن
سنگ گرانیت

سنگ گرانیت

تولید و عرضه انواع سنگ ساختمانی ، سنگ گرانیت ، سنگ مرمر ، سنگ تراورتن

تولید سنگ گرانیت

تولید سنگ های گرانیت

 منابع‌ معدنی‌ به‌ عنوان‌ مواد اولیه‌ مورد استفاده‌ در تولیدات‌ صنعتی‌ و برخی‌ فعالیت‌های‌ اقتصادی‌ مانند ساختمان‌، ارزش‌فراوانی‌ دارد و کشورهای‌ صاحب‌ منابع‌ مذکور می‌توانند از فرآوری‌ و عرضه‌ این‌ مواد به‌ بازارهای‌ جهانی‌، درآمدهای‌ ارزی‌سرشاری‌ را نصیب‌ خود سازند. یکی‌ از مواد معدنی‌ ارزشمند، سنگ‌های‌ تزیینی‌ می‌باشند که‌ به‌ اشکال‌ و خواص‌ گوناگون‌ درطبیعت‌ یافت‌ می‌شوند و کاربرد وسیعی‌ در فعالیت‌های‌ تولیدی‌ و مولد دارند. ایران‌ از جمله‌ کشورهایی‌ است‌ که‌ ذخایر متنوع‌ و سرشاری‌ از سنگ‌های‌ تزیینی‌ دارد. با بهره‌برداری‌ بهینه‌ از این‌ ذخایر وفرآوری‌ و پردازش‌ آنها، نه‌تنها می‌توان‌ به‌ ایجاد فرصت‌های‌ شغلی‌ مناسب‌ در جامعه‌ دست‌ یافت‌، بلکه‌ از راه‌ صادرات‌ این‌سنگ‌ها، درآمد ارزی‌ مناسبی‌ نیز قابل‌ حصول‌ است‌. در راه حصول به این هدف استفاده از تکنولوژی کارآمد و به روز بسیار مهم است.

 ایران اگرچه پس از ایتالیا، چین و هند در جایگاه چهارم تولید سنگ تزیینی در دنیا قرار دارد، ولی کشورمان کماکان نتوانسته سهم سرانه صادرات این بخش را به حد این کشورها برساند. این در حالی اسـت که کمتر کشوری در جهان دارای تنوع سنگ های تزیینی ایران است. کشورمان از نظر تعدد، تنوع و غنای ذخایر سنگ های تزیینی جایگاه ممتازی در جهان دارد و حتی برخی سنگ های کشورمان مانند انواع تراورتن ها و مرمریت های الوان، منحصر به فرد است.

در حال حاضر عمده ترین ذخایر سنگ های تزیینی و نمای ایران عبارتند از معادن سنگ چینی نی ریز، معادن سنگ چینی میبد و قروه، سنگ گرانیت همـدان، تـراورتـن رنگی آذرشهر، تراورتن سفید محلات، مرمریت نجف آباد و لاشتر، معادن سنگ چینی الیگودرز و ذخایر سنگ آباده، کلاردشت، خرمدره، زنجان ، سربشه ، نهبندان و گناباد که از مهم ترین سنگ های مورد مبادله در سطح جهان به شمار می آیند.

یکی از عمده ترین نکاتی که کشورمان نتوانسته است علیرغم تنوع تولیدو معادن ناب، جایگاه مناسبی در بازار جهانی سنگ های تزیینی داشته باشد ، اینست که کشور ما در فرآوری این سنگ ها به تکنولوژی روز دست نیافته است و این امر باعث شده تا عمده ارزش افزوده این محصولات نصیب دیگر کشورها شود.

 

معرفی سنگ های گرانیتی

سنگ های گرانیتی برش خورده و فرآوری شده حاصل 2 عمل اصلی بر روی قله سنگ هایی هستند که از معادن برداشت می شوند. این دو عمل اصلی عبارتند از :

1-      برش قله در سایز های مورد نیاز

 2- صیقلی کردن و قطعه قطعه کردن

این سنگ ها از لحاظ طرح و سایز ، تنوع بسیار زیادی دارند. عمده قطر برش این محصولات در کشور ما در حدود 2 سانتیمتر می باشد ، که طول و عرض سنگ های فرآوری شده نیز بنا به درخواست مشتری کاملاً متفاوت است.

 

 کاربرد های سنگ های تزیینی

برخی از کاربرد های عمده این محصول در زیر نام برده شده است :

1- استفاده در نمایی ساختمان ها

2- استفاده در تزیینات داخلی ساختمان ها (دیوارها ، ستون ها ، پله ها و ...)

3- بکار گیری جهت ساخت سازه های تزیینی ( میز ، نیمکت ، دکراسیون و ...)

4- استفاده جهت روکش های تزیینی ( این عمل با بکارگیری برش های بسیار نازک از سنگ امکان پذیر است )

 

روش تولید سنگ های گرانیت

در نمودار زیر به صورت شماتیک فرآیند تولید سنگ های گرانیتی از ابتدای ورود قله های سنگ گرانیت تا فرآوری محصول را مشاهده می نمایید :

granite 

 

معرفی ماشین آلات و تجهیزات تولیدسنگ گرانیت

حال به معرفی ماشین آلات این خط تولید می پردازیم تا با فن آوری تولید این محصول بیشتر آشنا شویم :

جرثقیل

جرثقیل ابزاری است که برای جابجایی قله های سنگ در ورودی کارخانه به محل قله بر استفاده می شود . این وسیله با کمک ریل ها و واگن های متحرک ( اصطلاحاً حمّال ) قله های سنگ را به زیر دستگاه قله بر هدایت می کند تا مورد فرآوری قرار گیرد. جهت احداث این واحد با توجه به ظرفیت تولید دو جرثقیل 30 تن پیشنهاد می گردد. در زیر نمایی از این جرثقیل و واگن های حمل را شاهد هستید :

granite

  دستگاه قله بر

این ابزار توسط الکتروموتوری که بر روی آن نصب است سبب چرخش تیغه هایی را فراهم می آورد و بدینوسیله باعث ایجاد برش در سنگ می شود. با تنظیم فاصله بین تیغه ها می توان قطرهای مختلفی از سنگ را ایجاد نمود . تعداد تیغه های قله بر پرامتر تعیین کننده جهت تعداد برش همزمان سنگ می باشد و سرعت عملیات را مشخص می کند . جهت احداث این واحد با توجه به حجم تولید دو دستگاه قله بر 33 تیغ پیشنهاد می شود. در شکل زیر شاهد یک دستگاه قله بر می باشید :

 granite

  دستگاه ساب

این واحد به وسیله سگمنت های ساینده ای بر روی هد های چرخانش نصب می شوند با حرکت دورانی این هد ها بر سطح سنگ های برش داده شده توسط قله بر باعث صیقلی شدن سطح آنها می شود . متداولترین دستگاه های ساب معروف به ساب 16 کله هستند که این بدان معناست که 16 هد متحرک در این ابزار بکار رفته است . در این طرح دو دستگاه ساب ( یک ساب معمولی ، یک ساب اسلب) در نظر گرفته شده است . در شکل زیر شاهد نمایش یک دستگاه ساب معمولی 16 کله هستید :

granite 

 دستگاه طولی بر

این ابزار جهت اصلاح برش های طولی در پلاک های سنگِ فرآوری شده در مراحل قبلی ، مورد استفاده قرار می گیرد . به نحوی که توسط برش یک تیغه برنده لبه های خارجی پلاک ها را اصلاح می کند. به این وسیله در اصلاح کله بر نیز می گویند . شکل زیر نشان دهنده یک دستگاه طولی بر است .

granite 

 دستگاه عرضی بر

توسط دستگاه عرضی بر پلاک های سنگ فرآوری شده را به ابعاد دلخواه برش می خورند. این برش ها نیز توسط تیغه برنده ای که به صورت عرضی در سطح سنگ حرکت می کند ایجاد می شود.

در زیر شاهد یک نمونه از این دستگاه هستید :

granite 

 شیار زن

این وسیله برای ایجاد شیار در محصولات خاص مانند پله ها و ستون ها و ... بکار می رود .

نمونه ای از سنگ های فرآوری شده را در زیر مشاهده می کنید :

 granite

 

granite stone blocks

granite stone suppliers

granite stone pavers

granite stone moorebank

granite stone price list

granite stone cleaner

granite stone properties

granite stone steps